• Misbruik: genezen

  • Misbruik: genezen

    Als je onverhoopt toch het slachtoffer bent geworden van misbruik, kun je dit op verschillende manieren merken. In het geval van besmetting met malware, is het mogelijk dat Online je internetverbinding tijdelijk blokkeert. Als je emailaccount door derden wordt misbruikt voor het verzenden van bijvoorbeeld spam, blokkeren wij je uitgaande email. Uiteraard dienen deze blokkades om te voorkomen dat andere klanten overlast ondervinden. Je vindt hieronder informatie over het herstellen van de situatie.

  • Internetverbinding geblokkeerd

    In die situatie kun je slechts enkele pagina's benaderen:

    1. Deze pagina: www.online.nl/service/tips/misbruik/
    2. Onze partner voor beveiligingssoftware: www.mcafee.com
    3. Onze partner voor fysieke pc ondersteuning: www.guidion.nl
    4. Toegang tot je email: webmail.online.nl

    Als je internetverbinding geblokkeerd is, heb je via je Online emailadres informatie over de reden van de blokkade ontvangen. Om de blokkade op te kunnen heffen, verzoeken wij je dan de volgende acties te ondernemen:

    • Scan je computer op malware met een goede, betrouwbare virusscanner
    • Maak een screenshot van het resultaat. Druk hiertoe op de knop Print Screen op je toetsenbord
    • Open het programma Paint dat je in de map Accessoires of Bureau Accessoires vindt
    • Ga naar Bewerken en klik op Plakken
    • Sla nu je screenshot op door naar Bestand te gaan en te kiezen voor Opslaan als
    • Kies voor bij Opslaan als type voor JPEG
    • Sla het bestand vervolgens op en onthoud de locatie
    • Stuur het bestand naar Online via de pagina die je te zien krijgt als je je browser opstart

    Op basis van de schermafbeelding beoordeelt Online binnen 2 werkdagen of de blokkade wordt verwijderd. Mochten wij extra informatie van je nodig hebben, dan nemen wij contact met je op.

    Als je geblokkeerd bent, maar toegang tot internet nodig heeft, kun je hiervoor een proxy gebruiken. De maximale snelheid via de proxy server is 512 kb down/ 512 kb up. Zolang je computer met malware besmet is, blijft ook bij het gebruik van een proxy het risico aanwezig dat je vertrouwelijke gegevens achterhaald worden. Het gebruik is dan ook op eigen risico. Je vindt hieronder de proxy-instellingen voor de populairste browsers. Let op dat je de proxy weer uitzet nadat de blokkade verwijderd is, je internetverbinding blijft anders 512 kb down/ 512 kb up.

  • Microsoft Internet Explorer

    • Ga in Internet Explorer naar 'Extra' > 'Internet opties' > 'Verbindingen' > 'LAN instellingen'
    • Vink 'een proxy server gebruiken' aan
    • Kies als proxy server adres proxy.online.nl
    • Kies als poort 8080
    • Klik op 'OK'
    • De website die u wilt bezoeken dient nu bereikbaar te zijn
  • Mozilla Firefox

    • Ga in Firefox naar 'Extra' > 'Opties' > 'Geavanceerd' en klik op het tabblad 'netwerk'
    • Klik op 'instellingen' en selecteer 'Handmatige proxyconfiguratie'
    • Kies als HTTP-proxy proxy.online.nl
    • Kies als poort 8080
    • Klik op 'ok'
    • De website die u wilt bezoeken dient nu bereikbaar te zijn
  • Safari

    • Open Safari, klik op Safari en vervolgens op 'Voorkeuren' en 'Geavanceerd'
    • Klik naast Proxies op "Wijzig Instellingen". Een nieuw venster opent.
    • Zet een vinkje bij 'Web Proxy' en geef als Web Proxy Server op proxy.online.nl; als poort voert u8080 in.
    • Klik vervolgens op OK.
    • De website die u wilt bezoeken dient nu bereikbaar te zijn.

  • Emailadres geblokkeerd

    Als via een Online emailadres spam wordt verstuurd, dan wordt het betreffende emailadres door ons geblokkeerd. Je kunt dan tijdelijk geen email meer verzenden. In de meeste gevallen is de spam niet door klanten van Online verstuurd, maar door derden die toegang hebben weten te krijgen tot je emailadres. Dit kan via besmetting met malware zijn gebeurd, maar ook via phishing, of simpelweg door een te zwak wachtwoord te gebruiken.

    Als je merkt dat je geblokkeerd bent, of als je webmail-instellingen door derden gewijzigd lijken, wijzig dan eerst je wachtwoord via Mijn Online. Kies een wachtwoord dat niet in het woordenboek voorkomt, en dat niet gemakkelijk te raden is: vermijd dus geboortedata, kentekens en dergelijke. Gebruik bij voorkeur een lang wachtwoord met letters, cijfers, en symbolen. In de meeste gevallen, heffen wij de blokkade vervolgens automatisch weer op binnen enkele uren.

    Als de blokkade voortduurt, dan kun je contact opnemen met de Online Klantenservice via 0900 – 9515 (€ 0,15 per minuut). Onze medewerkers zijn u graag van dienst.

  • Bepaalde email wordt geblokkeerd

    Online gebruikt spamfilters op zowel inkomende als uitgaande email. Deze filters houden email tegen die aan bepaalde criteria voldoen. Het kan hierom voorkomen dat je email verstuurt die als spam wordt aangemerkt. Je ontvangt dan een melding per email met foutcode 550.

    Als je email zaken bevat die als spam kunnen worden aangemerkt, verwijder deze dan uit je email en verzend de email nogmaals. Onze spamfilters zijn daarnaast zelflerend.

    Als je denkt dat je email ten onrechte als spam wordt gezien, kun je je email enkele uren later vaak wel versturen. De kans is namelijk groot dat ons filter inmiddels heeft geleerd, dat je email geen spam is. Als je email na 2 dagen nog steeds niet verstuurd kan worden, kun je hier bij de Online Klantenservice melding van maken. Wij zorgen er vervolgens voor dat je email door ons spamfilter komt.

    De Online Klantenservice is 7 dagen per week bereikbaar via 0900 – 9515 (€ 1 per gesprek).
    Maandag t/m zaterdag van 9.00 tot 21.00
    Zon- en feestdagen van 12.00 tot 19.00