DDoS-aanval op Online.nl
In de afgelopen periode zijn verschillende Nederlandse providers, waaronder wij, getroffen door een DDoS-aanval. De reden van deze DDoS-aanvallen is onbekend. Omdat het plegen van een DDoS-aanval strafbaar is, hebben we de aanval direct gemeld bij het NCSC (Nationaal Cyber Security Centrum) en het cybercrime team van de politie. De klantgegevens zijn tijdens deze aanval niet in gevaar geweest, maar de aanval heeft wel gezorgd voor een storing op ons netwerk. Ondertussen is deze storing verholpen en werken al onze diensten weer naar behoren.

Toch geen internet?
Heb je nog geen internet? Haal dan 30 seconden de stekker van je modem uit het stopcontact. Daarna steek je de stekker er weer in. Na 5 minuten ben je weer online. Helpt dit niet? Volg dan dit korte stappenplan: https://www.online.nl/klantenservice/internet/mijn-internet-doet-het-niet/.

Wat is een DDoS-aanval?
Bij een DDoS-aanval wordt er vanuit een netwerk van computers in een keer heel veel data naar een server gestuurd. Veel meer dan normaal gesproken. Door deze vloedgolf aan informatie gaan servers tijdelijk offline óf worden slecht bereikbaar. Dit betekent dat je niet of minder goed gebruik kunt maken van onze diensten. In dat geval ligt onze eerste prioriteit bij het stoppen van de aanval en het herstellen van het netwerk, om de overlast zo veel mogelijk te beperken.

Wat betekent dit voor jou?
We willen benadrukken dat je persoonlijke gegevens geen enkel moment in gevaar zijn tijdens een DDoS-aanval. Deze aanvallen zijn puur gericht op het overbelasten van een netwerk om servers plat te leggen en dus niet om persoonlijke gegevens te bemachtigen. Doordat het netwerk flink overbelast raakt, kan het wel zijn dat je tijdelijk geen gebruik kunt maken van onze diensten. Je internetverbinding kan bijvoorbeeld trager zijn of helemaal niet werken. Ook Interactieve TV kan hierdoor niet of minder goed werken. De aanval kan bijvoorbeeld ook effect hebben op onze website. 

Wat doen we om dit te voorkomen?
Onze specialisten zijn continu bezig om ons netwerk zo goed mogelijk te beveiligen voor aanvallen van buitenaf. De deur kan echter nooit helemaal op slot, omdat ons netwerk altijd met de buitenwereld moet kunnen communiceren. Daarnaast hebben we speciale systemen ingericht die aanvallen kunnen herkennen en blokkeren door ‘foute’ data te filteren en te verwijderen.

Hoe vaak komt dit voor?
Gedurende de coronacrisis is het aantal DDoS-aanvallen enorm toegenomen. In april, mei en juni 2020 lag het aantal geregistreerd aanvallen volgens het Link11 Security Operations Center (LSOC) gemiddeld 97% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Het lijkt erop dat ook Online.nl slachtoffer is geworden van deze toename.

Waar gaat je vraag over?

Hieronder kun je kiezen uit categorieën die passen bij je vraag.