De klantenservice van Online.nl staat van maandag t/m zaterdag tussen 9.00 en 18.00 uur voor je klaar. Onze kundige klantenservicemedewerkers beantwoorden verschillende vragen en in deze rubriek lichten we elke maand eentje uit. Dit keer een vraag over phishing- en spam mail. Helaas kunnen wij daar als provider vrijwel niets tegen doen, maar willen we je wel graag advies geven! Wat is spam mail en wat kun je beter wel en niet doen?
Verschillende soorten phishing- en spam mail
Spam mail is een verzamelnaam voor allerlei ongewenste mailtjes die je ontvangt. Bijvoorbeeld een vage mail over een evenement of een louche aanbieding van een reisorganisatie. Gek, daar heb je immers nooit om gevraagd. Dit soort reclamemail is behoorlijk irritant, maar ongevaarlijk. Dat is een ander verhaal met phishing mails. Criminelen ‘vissen’ door middel van mailtjes op een sluwe manier naar inlog-, bank- en persoonsgegevens. Soms is zo’n phishing mail haast niet van een officiële mail te onderscheiden. Denk aan een mail van jouw bank die vraagt om een controle rondom je creditcardgegevens.
Wat te doen met spam mail
Misschien heb je in een ver verleden jezelf aangemeld voor een nieuwsbrief van de sportschool en krijg je nog steeds nieuwsbrieven in je inbox. Of heb je bij een webwinkel het vinkje ‘aanmelden voor aanbiedingen’ (onbewust) aangevinkt. Voor dat soort mailtjes kun je je meestal eenvoudig afmelden. Onder- of bovenaan zo’n mail zie je de optie ‘uitschrijven’, ‘afmelden’ of iets in die trant. Ontvang je spam mails van bedrijven waar je nog nooit van hebt gehoord en die bomvol schreeuwerig taal- en beeldgebruik zitten? Dan is jouw e-mailadres mogelijk in handen gekomen van spammers. Meld je voor deze spam mails niet af, want dan zien spammers dat je hun mail daadwerkelijk hebt geopend. Gevolg: je ontvangt juist nog meer spam mail.
Hoe kun je phishing mails herkennen:
- Kijk goed naar de afzender, soms doen phishing mails zich voor als bekende afzenders. Controleer daarom op altijd of het e-mailadres of de naam correct zijn.
- Let op de aanhef. Als een bedrijf jou niet aanspreekt met de juiste aanhef/naam, pas dan op.
- Let op de zinsbouw en spelling. Vaak zijn phishing mails vertaald door een computer. Een vreemde woordkeuze of zinsopbouw kan een alarmbel zijn.
- Wanneer de afzender bitcoins eist als betaling.
- Let op het IBAN nummer dat wordt genoemd. Dit komt vaak niet overeen met het IBAN nummer dat je gewend bent.
Wat te doen met phishing mail
Ontvang je een mail, belletje of appje (ook dat komt weleens voor) waarvan je de afzender niet vertrouwt en waarin wordt verzocht je inlog-, bank- of persoonsgegevens te delen? Of nog erger: een dreigmail waarin een spammer beweert in het bezit te zijn van jouw persoonlijke gegevens? Laat dan alle alarmbellen rinkelen. Webwinkels, banken en creditcardmaatschappijen vragen namelijk nooit op eigen verzoek om vertrouwelijke informatie en gegevens met hen te delen. En daarom:
- Klik nooit op de link in een phishing mail en verwijder de mail meteen.
- Stuur nooit je betaalpas op wanneer daar in een mail naar wordt gevraagd.
- Stuur nooit een kopie van je identiteitsbewijs op.
- Geef nooit persoonlijke gegevens door aan de telefoon.
- Doe nooit een betaling buiten je eigen bank-app of website van je bank om.
Kortom, ga nooit in op een verzoek van spammers. Met de meeste e-mailprogramma’s (ook webmail) is het mogelijk om een phishing- en spam mail te markeren als ‘spam’. Hiermee verwijder je de mail en je voorkomt dat je in de toekomst mails van deze ongewenste afzender in je inbox ontvangt.
Nieuw e-mailplatform bij Online.nl
Zoals eerder gezegd kunnen wij als internetprovider niets doen om spammail volledig te voorkomen. Wél zijn wij bezig om ervoor te zorgen dat je minder spammail ontvangt. Namelijk met een nieuw e-mailplatform! Dankzij de verbeterde spamfilter zal je minder mailtjes ontvangen die niet in je inbox thuishoren.