category label Wist je dat... Blog met tips, weetjes en informatie over internet en tv | Online.nl

Alles over glasvezel bij jou in de buurt

Blog met tips, weetjes en informatie over internet en tv | Online.nl author NaomiDoor leestijd 3 minuten

Je hoort het steeds vaker: ergens in de buurt wordt glasvezel aangelegd. Heel relaxt, zo’n razendsnelle internetverbinding, maar hoe zit dat nou precies? En hoe wordt bepaald in welke straat wél en geen glasvezel wordt aangelegd? Wij zetten alle informatie voor je op een rijtje.

Wat is glasvezel?

Glasvezel is de nieuwste manier van internetten. Via deze kabel van flinterdunne vezels verzendt én ontvang je razendsnel data, waardoor jij profiteert van het snelste internet. Het grootste voordeel van glasvezel is de evenredige snelheid. Of je nu heel je vakantiealbum op het internet wilt uploaden of liever online series downloadt: de up- en downloadsnelheid zijn altijd gelijk. Hierdoor geniet jij altijd optimaal van het best beschikbare internet.

Ook krijg je bij glasvezel écht waarvoor je betaalt. Bij ADSL of COAX ben je bijvoorbeeld nog afhankelijk van hoe ver je van de wijkcentrale afwoont of hoe druk de buren tv kijken en internetten. Met glasvezel heb je hier geen last van. Betaal jij bijvoorbeeld voor 100 megabit per seconde up en 100 megabit per seconde down? Dan krijg je dat ook gegarandeerd.

Komt er ook glasvezel bij jou in de buurt?

Waar glasvezel wordt geplaatst, is afhankelijk van een aantal factoren. Allereerst zijn er de verschillende glasvezelprojecten in grote steden, waar een partij als bijvoorbeeld KPN NetwerkNL sowieso glasvezel aanlegt. Bewoners in deze gebieden krijgen een aanbod voor het gebruik van glasvezel als de kabel er al ligt. Heel gemakkelijk, dus!

Maar hoe zit dat dan als je in een buitengebied woont? Is daar geen mogelijkheid voor glasvezel? Natuurlijk wel, alleen ligt dit iets complexer. Voor de aanleg van glasvezel in buitengebieden moet altijd eerst een percentage aanmeldingen behaald worden via vraagbundeling. Genoeg bewoners uit de woonplek moeten instemmen met de aanleg en hier ook een vast bedrag per maand voor willen betalen. Pas dan wordt glasvezel ook bij jou in de buurt geplaatst.

Waarom vraagbundeling?

De grootste reden waarom vraagbundeling bij buitengebieden nodig is, is geld. Veel grote glasvezelpartijen vinden de kosten te hoog en het terugverdienmodel niet interessant. Waar de huizen in grote steden gemiddeld 10 meter van elkaar afstaan, loopt dit in buitengebieden op tot gemiddeld 150 meter. Voor minder woningen moet er dan meer worden gegraven om glasvezel aan te leggen. Partijen moeten hierdoor extra investeren waardoor de kosten ontzettend kunnen oplopen.

Toch kun je ook in een buitengebied van razendsnel glasvezel profiteren, als je hiervoor het percentage van de vraagbundeling behaalt. Er zijn verschillende informatieavonden waar je als bewoner meer te weten kunt komen over de projectplannen en kennis kunt maken met de verschillende glasvezelproviders. Deze avonden worden bijvoorbeeld georganiseerd door Glasvezel Buitenaf. Hoeveel bewoners met het project moeten instemmen, is afhankelijk van de grootte en de partij.

Hoe werkt de aanleg van glasvezel?

Hebben genoeg inwoners ingestemd? Dan is het tijd voor de aanleg! In het gebied worden de benodigde vergunningen aangevraagd en de aannemer gaat aan de slag met de bouwtekening. Er gaan meestal een aantal maanden overheen voordat de schop ook daadwerkelijk de grond ingaat. Eerst wordt de hoofdleiding gebouwd en daarna worden de verschillende huizen via verdeelstations aangesloten.

Nadat de bouw klaar is, wordt de apparatuur van de gekozen provider bij jou thuis geleverd en kun je genieten van razendsnel internet.

Hoelang een heel traject duurt, is afhankelijk van de grootte van het gebied. Soms gaan er maanden of een jaar overheen, maar dan heb je uiteindelijk wel toekomstbestendig internet dat altijd werkt.

Vraag het de klantenservice!

Heb je nog vragen over de aanleg van glasvezel bij jou in de buurt? De klantenservice van Online.nl staat elke werkdag én zaterdag van 9:00 uur tot 21:00 uur voor je klaar. Onze medewerkers zijn getraind om je te ondersteunen bij al jouw vragen.

Je kunt de klantenservice bereiken via live chat, social media of telefonisch via 088 0038500.